Az osztályok közös szabadulása  3.nap

2020.05.25

3. nap 2020.04.23. - csütörtök

Ahogy Misi beütötte a számot, hasonlóan az előző naphoz, egy másik világban és időben repültek. Nem is akárhová! Ismét a jövőben találták magukat!

Egy pincében találták magukat ismét, de itt egész mást csináltak, mint a tegnapi nap. Sok-sok ember ült asztalok mellett és nagyon sok papír között dolgoztak valamin.

Ahogy utazóink kicsit közelebb merészkedtek az asztalokhoz, már látták is, mit csinálnak. Kódokat próbáltak megfejteni!

József és Sára szinte egyszerre mondták: "Egy földalatti titkos bunkerben vagyunk! Itt próbálják megfejteni a II. világháborúban küldött titkos, kódolt üzeneteket!"

Tudtátok, hogy a titkosírások története több ezer éves. A mai kódolások a legújabb matematikai eredményeket használják, és a kódok feltörésében gyakran matematikusok is részt vesznek. Például a második világháború évekkel tovább tartott volna, ha a század egyik legnagyobb matematikusa, Alan Turing (1912-1954) nem fejti meg a német titkosítási eljárást. Churchill szerint Alan Turing egymaga többel járult hozzá Nagy-Britannia háborús erőfeszítéseihez, mint bárki más.

A Ti feladatotok is egy üzenet megfejtése és kódolása lesz!

A kódkulcsot megadjuk, ezt most nem nektek kell kitalálni, de ehhez hasonló, sőt, ennél sokkalta bonyolultabb kódkulcsokat kellett megfejteni annak, aki a titkos üzenetekre kíváncsi volt!

Mit rejt az alábbi üzenet?
1. lakat
1. lakat

A bunker egy másik végében, a mindenki által használt Morse jelekkel küldték el azokat az üzeneteket, melyek mindenki számára küldték az információkat.

Tudtad, hogy a Titanic utasszállító hajó, amely korának legnagyobb utasszállító óceánjárója volt, elsüllyedt az első útján, miután összeütközött egy jégheggyel?

Mikor történt a tragédia?
2. lakat
2. lakat

"Döbbenetes, mikre nem leszünk képesek!" - mondta Misi

És, mielőtt bárki észbe kapott volna, már meg is nyomott egy eddig nem használt gombot az Időgépen és már repültek is...

A következő pillanatban pedig már, egy hatalmas épületben voltak, ahol annyi csoda volt egy helyen összezsúfolva, hogy azt se tudták, hová nézzenek. Csak ámultak és bámultak, milyen félelmetes és hihetetlen eszközökkel volt teli a terem.

Ismét József szólalt meg először! "Mi már jártunk itt! Egy múzeumban vagyunk, ahol a XIX. század találmányait lehet megtekinteni. Csupa magyar találmányok!"

"De hiszen akkor ezek az eszközök alig pár év múlva, száz éven belül, már mind ismert használati tárgyak lesznek! Fantasztikus!" Mondta Misi, gondolva ekkor saját korára.

De vajon kik voltak azok a nagy magyar tudósok, akiknek találmányait láthatták utazóink?

Töltsétek ki az alábbi táblázatot!

Mikor született Eötvös Loránd?

7. lakat
7. lakat

Ha már múzeumban vagyunk, fejtsük meg együtt a múzeumok, képtárak egyik legnagyobb problémáját, amit ma "képtár-problémának" neveznek.

1973-ban Victor Klee fogalmazta meg a Képtár-problémát:

Tegyük fel, hogy egy múzeum igazgatója biztosítani akarja, hogy a múzeum minden pontját folyamatosan őrizze egy őr. Az őröknek rögzített őrhelyük van, de meg tudnak fordulni. Legkevesebb hány őrre van szükség? A problémára egyébként két évvel később sikerült rájönniük a tudósoknak.


Az alábbi alaprajzú képtárhoz például négy őr szükséges!

Hány őrre van szükség az alábbi alaprajzú képtárban?

8. lakat
8. lakat

Misi ekkor vette észre, hogy, hasonlóan az előző napokhoz, ismét villog az Időgépen egy szám.

Gyorsan beütötte, gondolta, most vagy soha!

De a következő pillanatban ismét egy új helyen, új korban találták magukat, és, hogy megint nem otthon voltak, az biztos...

Hogy hová jutottak hőseink, azt majd holnap fogjátok megtudni, most Ti is üssétek be a kódot, melyet Misi is beütött az időgépbe.

Lakatos feladat linkje:

Kitaláltátok, mi is lett ez a szám?

Ezzel a harmadik napnak is vége!

A számot itt tudjátok beküldeni.
A blogot Creativ Common Liszensz védi
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el